Pentru cine, cat si unde oferi bacsis?

Pentru cine, cat si unde oferi bacsis?

Posted by Flavius | 2 mai 2017 | Eticheta
eticheta-bacsis

Ghid de eticheta privind bacsisul

Oferirea bacsisului este unul dintre aspectele cele mai confuze atunci cand ne referim la eticheta. Confuzia se datoreaza faptului ca oferirea de bacsis difera de la tara la tara, chiar si de la o regiune sau cartier la altul(a).

Inainte de a intra in amanunte, doresc sa specific faptul ca prin „bacsis” ma refer la gestul de multumire fata de o persoana (sau un grup) si nicidecum la mita. In DEX, bacsis, (bacsisuri) este suma de bani data, peste plata cuvenita, pentru un serviciu personal.

Bacsisul este un obicei universal si o regula nescrisa intre patron, angajat si client. Astfel, angajatul accepta sa lucreze pe un salariu minim, stiind ca publicul va completa diferenta prin bacsisuri. Cu totii cunoastem aceasta practica aplicata in special in hoteluri, baruri si restaurante.

In primul rand, bacsisul nu este un substitut pentru un „multumesc” spus persoanei care ti-a oferit un serviciu, ci merg mana-in-mana. Bineinteles, este un semn de gratitudine insa tratarea persoanei cu respect este chiar mai importanta deoarece nici o suma de bani nu te face o persoana cizelata daca iti lipseste respectul. Mai mult, un compliment si o posibila recomandare superiorilor lui/ei, fac toata diferenta.

Cui oferi bacsis? Am auzit o vorba care spune ca trebuie sa oferi bacsis doar persoanelor inferioare ca statut social insa sunt cu totul in dezacord. Daca oferirea de bacsis este un semn de curtoazie si multumire, atunci oricine iti ofera un serviciu merita un semn financiar de multumire.

Ca regula de eticheta, oferi bacsis barmanului, ospatarului, tuturor angajatinor unui hotel, taximetristului, frizerului/coafezei, barbierului, persoanei care-ti livreaza pizza la domiciliu samd. In schimb, nu se cuvine sa oferi bacsis vanzatorilor, celor care iti repara televizorul, instalatorului, zugravului, angajatilor companiilor aeriene.

Daca esti un gentleman sau o lady, nu renunta sa oferi bacsis pentru un serviciu care este sub standardele tale sau ale industriei respective pentru ca ospatarul este nou (fara experienta) sau pentru ca ceea ce ti-a servit nu este pe gustul tau. Ospatarul doar te serveste, nu este responsabil pentru cafeaua folosita de catre societatea respectiva sau pentru mancarea care a fost pregatita de bucatar. In aceeasi logica, trebuie sa iei in consideratie entuziasmul si efortul depus. Astfel, efortul nu este acelasi pentru cineva care iti face o livrare la parter sau la etajul patru (fara lift).

Bineinteles, poti refuza sa oferi bacsis atunci cand atitudinea sau comportamentul persoanei care ofera sericiul este lipsita de respect. Eu personal ofer bacsis in primul rand pentru atitudine. Daca serviciul sau efortul este de o calitate exceptionala, ma oblig la o generozitate mai mare.

Deoarece obiceiul bacsisului este diferit in functie de cultura dar si de loc, analizam cateva exemple. Acesta este un ghid, nu un regulament. Pentru a face sa dispara confuzia, daca oferi un bacsis de 15% din valoarea notei de plata, vei face impresie buna oriunde.

Bacsis la hotel

Angajatii unui hotel traiesc din bacsisuri, nu din salarii, de aceea se cuvine sa ai ceva banuti la indemana atunci cand mergi la un hotel.

Portarul este prima persoana care te intampina la un hotel de lux. Este cel care iti deschide usa la masina, usa hotelului si iti poate transporta bagajele pana in holul hotelului. Daca face toate acestea cu un zambet pe buze, ofera-i minim 5 lei. In afara tarii, poti oferi 2-5 USD/EURO, etc.

Baiatul de serviciu (bellboy) este cel care iti duce bagajele in camera si iti aduce ceea ce comanzi la serviciul de concierge (telegrama, ziar, diferite obiecte). Uneori cineva de la receptie te conduce in camera iar baiatul de serviciu te urmeaza cu bagajele. Tot el poate verifica iluminatul, temperatura si poate da informatii asupra camerei. Ofera-i 5-10 lei pentru amabilitate si transportul bagajelor si ceva suplimentar pentru fiecare drum facut la cererea ta sau a serviciului de concierge. Pentru strainatate: 5 USD/EURO.

Concierge. Serviciile de concierge includ in general oferirea informatiilor si a recomandarilor. Ei pot face rezervari la un restaurant, sa cumpere bilete pentru un concert, sa comande un taxi sau un zbor charter cu elicopterul. Limita serviciilor de conciergerie este data de prestigiul si luxul unitatii. Ofera minim 5-10 lei pentru fiecare interventie si mai mult in functie de tipul serviciului. Uneori poti cere o rezervare la un restaurant prestigios sau un eveniment exceptional insa serviciul nu poate fi oferit din motive externe (toate locurile au fost rezervate, de exemplu). Nu uita sa rasplatesti efortul. In strainatate, ofera 5-10 USD/EURO sau mai mult pentru obtinerea unui bilet de ultima ora la un concert. Sfat: bacsisul se ofera imediat cand serviciul a fost realizat; altfel, calitatea acestora va fi mediocra a doua oara cand ceri ceva.

Femeia de menaj. Femeile de menaj au un numar precis de camere, adesea lucreaza ca la standurile de la Formula 1 si au toate meritele sa fie recompensate. Un minim de 2-3 lei pentru fiecare noapte este necesar si asigura servicii cu o atentie deosebita. Unele persoane obisnuiesc sa lase banii pe pat insa aceasta practica este gresita deoarece acestia dispar inainte sa ajunga la femeie de serviciu deoarece la check-out cei de la room-service sau baiatul de serviciu ajung in camera inainte de femeia de serviciu. Incearca sa oferi bacsisul personal si pe cat posibil in fiecare zi datorita schimbarii de tura. In strainatate, un minim de 2-3 USD/EURO pentru fiecare noapte este necesar.

Valetul iti livreaza hainele care revin de la spalat/calcat. Ofera-i un minim de 2 lei pentru fiecare livrare, mai mult daca este vorba de mai multe haine. Daca apelezi la baiatul de serviciu sa le duca valetului, ofera-i 2 lei. In strainatate, un minim de 2-3 USD/EURO vor fi apreciati.

La restaurantul hotelului se cuvine sa lasi ospatarului 10-15% din valoarea notei de plata. Daca stai la hotel pe o perioada mai lunga sau daca esti client fidel, aminteste-ti din cand in cand si de ospatarul sef.

Room-service. Acest serviciu poate fi gratuit, insa de cele mai multe ori este taxat suplimentar. Un minim de 2-3 lei se cuvine pentru fiecare livrare insa uneori poti comanda micul dejun sau cina si atunci este nevoie sa ne raportam la modelul restaurantului si sa oferim un bacsis de 10-15% din valoarea notei.

Majordom. Majordomul (Butler) il veti intalni doar in cele mai luxoase hoteluri si este cel (sau cea) care ofera servicii personale la cele mai inalte standarde posibile. Deobicei serviciul de majordom (butler in engleza) este taxat suplimentar iar cel care il solicita este o persoana manierata, exigenta si cu buzunare adanci. Un 10-15% din valoarea totala a cazarii, rasplateste efortul, loialitatea, discretia si serviciile acestuia.

Alt personal al hotelului. In hotelurile de lux mai poti intalni: frizer (coafeza), barbier, maseur (maseuza), samd care va fi rasplatit ca si cum se afla in afara hotelului, adica 15% din nota de plata. Angajatii de la piscina, sauna, plaja sau fitness primesc bacsis doar daca ofera servicii speciale sau personale.

Bacsis la salonul de infrumusetare, SPA, frizerie, salon coafura

La salonul de infrumusetare poti beneficia de diferite servicii din partea diferitelor persoane. In cazul acesta poti oferi 15-20% din valoarea notei persoanei care se afla la receptie cu rugamintea de a fi impartiti intre persoanele care ti-au oferit serviciile. In cazul in care salonul este frecventat, banii vor ajunge la destinatar. Daca salonul este mai mic sau daca ai nevoie doar de serviciile unei persoane, poti oferi bacsisul personal. Pentru un plus de curtoazie poti trimite din cand in cand un buchet de flori.

Asemenea, pentru frizer sau coafeza, standardul este de 15-20% din valoarea notei chiar daca unele servicii precum manichiura sau spalat au fost realizate de catre alte persoane. Acestea din urma, vor primi un minim de 3-5 lei pentru servicii daca nu au realizat setul complet.

Bacsisul pentru taximetrist si masina inchiriata cu sofer (limuzina)

Standardul este de 15-20% din valoarea notei. In orasele mai mici se practica 15% iar in orasele mai mari, 20%. Bineinteles, depinde si de alte aspecte: daca serviciul a fost oferit pe timp de zi sau noapte, distanta, ajutor pentru bagaje, asteptare, etc. Totusi, taximetria in Romania reprezinta un caz particular si fara sa doresc sa vexez pe cineva, multi taximetristi lasa mult de dorit din punct de vedere al prezentarii si serviciilor.

Sofer autocar si ghid turistic

Atunci cand faci un tur cu autocarul, soferul (soferii daca distanta este mare) primesc bacsis 15-20% din valoarea turului. Cheltuielile se impart intre pasageri. Ghidul primeste de la fiecare persoana un minim de 2-5 lei (USD/EURO) pentru fiecare zi. In general fiecare grup are un lider cale colecteaza acesti bani pentru sofer si ghid.

In croaziera

In croaziera vei intra in contact cu o multitudine de prestatori de servicii, ceea ce creeaza o confuzie despre cat si pe cine sa platim. Uneori operatorii adauga o taxa pentru servicii notei de plata finale dar daca nu este cazul, cel mai bine este sa te interesezi direct la agentul de turism sau pe website-ul agentului de croaziere. Indiferent de scenariu, bacsisurile variaza intre 10-20% din pretul final al unui serviciu insa daca te raportezi la exemplele de mai sus sau la regule de 15%, nu vei gresi.

Mancare „la pachet”

Pentru mancarea „la pachet” livrata la domiciliu sau birou, standardul este de 10% insa poti baga mana mai adanc in buzunar (15%) daca este vorba de o ora tarzie, distanta mare, conditii meteo neadecvate sau alte aspecte care necesita o atentie deosebita.

Angajatii locuintei

In functie de marimea locuintei, poti avea un numar de angajati ai casei care sunt fie cu norma intreaga sau redusa. Fiind salariati (adesea „la negru”), ei nu primesc bacsisuri insa relatia cu acesti angajati este deosebita fata de cele clasice si in consecinta, de cele mai multe ori, merita un gest suplimentar de multumire. Indiferent daca este vorba despre bucatar, femeie de menaj, securitate, gradinar, dadaca sau majordom, la sfarsitul contractului (daca este vorba de unul temporar) sau in vacanta de sarbatori, o prima in bani, zile suplimentare libere sau un cadou este oferite.

Similar: Ce sunt si de unde vin bunele maniere?

Ce trebuie sa stii despre bacsis

  • Bacsisul nu inlocuieste un „multumesc”. Spune multumesc, ofera bacsis, o lauda/compliment si daca este posibil o recomandare superiorilor (pentru servicii remarcabile).
  • Ofera bacsis si pentru serviciile care sunt sub standard pentru ca platesti in primul rand atitudinea si apoi calitatea serviciilor. NU se ofera bacsis pentru nesimtire, indiferent de calitatea serviciilor.
  • Fii discret. Este un gest personal, de curtoazie; NU atrage atentia persoanelor din jur ca la un concert Florin Salam
  • Banii sunt modalitatea cea mai intalnita insa poti face un cadou frizerului.
  • Doctorilor, avocatilor si profesorilor nu se ofera bacsis insa poti face un cadou in semn de apreciere
  • Un bacsis de 15% din valoarea notei de plata este convenabil oricarei situatii
  • NU se ofera bacsis persoanelor aflate in uniforma (angajatii companiilor aeriene)

Multumesc pentru timpul acordat citirii dar si pentru comentarii sau intrebari.

Tags

Add a comment

*Please complete all fields correctly

Articole similare

vizita_spital
Nimeni nu apreciaza spitalele si stim cu totii ca spitalele nu sunt tocmai locul privilegiat pentru o intalnire. Din acest motiv, vizitarea unei persoane la spital, necesita o planificare si...
majordom-masa
Servetul de masa nu este ceva nou, el fiind mentionat in scrieri vechi care provin din Grecia antica, Imperiul Roman sau China. Servetul a fost atat de apreciat incat a...
bune-maniere-masa-restaurant
In „Codul bunelor maniere la restaurant” am vorbit despre cateva reguli de baza care trebuiesc respectate atunci cand iesim la restaurant insa atunci cand soseste timpul pentru a comanda, o...